Akordy se skládají nejčastěji z tercií (viz. teorie akordů). Právě kombinace tercií určují nejrůznější charaktery akordů počínaje kvintakordy a konče třeba třináctkami. Akordů je velké množství a jejich názvosloví může být pro někoho alespoň ze začátku trochu náročné. Níže tedy najdete vysvětlení, jakým způsobem se akordy na kytaru pojmenovávají a jaké konvence se přitom používají. Pojmy maj7, dim nebo 7b5 už vás nebudou strašit.
Aby se pokaždé nemuselo psát v názvu akordu celé intervalové složení (např. pro akord C7 intervaly m.3, č.5 a m.7), existuje řekněme výchozí uspořádání intervalů v akordu. V něm se předpokládá že:
Další pravidlo je, že když se napíše číslo za akord, například 7, tak akord obsahuje všechny předešlé intervaly. Naopak, ve chvíli, kdy číslo není uvedeno, předpokládá se, že jde o kvintakord, tedy akord končící intervalem kvinta (základní durový akord). Pro lepší pochopení uvedeme pár příkladů na akordu se základním tónem C:
Modifikátor tercie (mi, moll, minor, m, -) znamená, že v akordu nebude výchozí durová tercie, ale mollová. Jinak platí všechna pravidla uvedená výše. Příklady:
Modifikátor kvinty (+, aug, 5+, 5#, 5-, 5b) znamená, že kvinta nebude čistá, ale zvětšená (aug, 5+ nebo 5#) nebo zmenšená (5- nebo 5b). Příklady:
Modifikátor septimy (maj7, M7, major7, trojúhelník) říká, že v akordu nebude výchozí malá septima, ale velká. Také tento modifikátor se dá kombinovat s ostatními. Uveďme příklad:
Označení | Alternativy | Význam | Interval | Použití |
---|---|---|---|---|
bez označení | Označení durové tercie, celkově durového akordu. | v.3, č.5 | C, D, A | |
mi | -, m, minor, min, moll | Označení mollové tercie, případně mollového akordu. | m.3, č.5 | Dmi, Emi, Ami |
5b | 5-, (5b), (5-), b5 | Označení snížené kvinty. | zm.5 | Hmi5b |
5+ | 5#, #5, (5+), (5#), aug | Označení zvětšené kvinty. | zv.5 | Caug |
7 | Označení dominantního septakordu - sedmičky. | m.7 | G7 | |
maj7 | M7, 7+, trojúhelník | Označení, že v akordu je obsažena velká septima (v.7). | v.7 | Cmaj7 |
6 | M6, maj6 | Označení, že je v akordu obsažena velká sexta (v.6) | v.6 | C6 |
dim | mi(5b), mi(5-), m5-, mi5b | Označení zmenšeného kvintakordu. | m.3, zm.5 | Hmi5b |
dim7 | kolečko | Označení zmenšeného septakordu. | m.3, zm.5, zm.7 | Hdim7 |
sub | Nahrazení. Nahrazuje se tercie sekundou a kvinta kvartou. | Csus2, Csus4 | ||
add | Přidání intervalu. Často se přidává třeba sekunda nebo nóna. | v.2, v.9 | Cadd9 | |
9 | Označení, že akord obsahuje velkou nónu (v.9). Pokud není upraveno jinak, obsahuje i předchozí intervaly. | v.9 | E9 | |
9b | 9#, #9, (9+), (9#) | Akord obsahuje malou nónu (m.9). Pokud není upraveno jinak, obsahuje i předchozí intervaly. | m.9 | E7b9 |
9# | Akord obsahuje zvětšenou nónu (zv.9). Pokud není upraveno jinak, obsahuje i předchozí intervaly. | zv.9 | E7#9 | |
11 | Akord obsahuje čistou jedenáctku (č.11). Pokud není upraveno jinak, obsahuje i předchozí intervaly. | č.11 | G11 | |
13 | Akord obsahuje velkou třináctku (v.13). Pokud není upraveno jinak, obsahuje i předchozí intervaly. | v.13 | F13 | |
2 | Značí velkou sekundu (v.2), která je použita buď přidáním nebo nahrazením (sus, add). | v.2 | Cadd2 | |
4 | Značí čistou kvartu (č.4), která je použita buď přidáním nebo nahrazením (sus, add). | č.4 | Fsus4 | |
/ | Lomený akord - před lomítkem akord, za lomítkem basový tón. | G/A, G/H |